W związku z koniecznością zwiększenia świadomości obywateli na temat ochrony danych dotyczących ich tożsamości, należy wyjaśnić, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami nikt nie może zatrzymać dowodu osobistego, chyba że możliwość taka została uregulowana w sposób wyraźny. Oznacza to w szczególności, iż nieuprawnione jest żądanie przez przedsiębiorcę dowodu osobistego klienta „pod zastaw”. Sytuacja ta wiąże się bowiem z dużym ryzykiem wykorzystania danych zawartych w dokumencie tożsamości klienta do popełnienia przestępstwa na szkodę osoby, której dane zostały wykorzystane.
Natomiast w przypadku utraty dowodu osobistego należy niezwłocznie zgłosić utratę dokumentu w dowolnym organie gminy, zaś w przypadku, gdy do utraty doszło za granicą – w urzędzie konsularnym. Spowoduje to natychmiastowe unieważnienie dokumentu w systemie informatycznym, co gwarantuje posiadaczowi dokumentu, iż nie zostanie obciążony konsekwencjami nielegalnego posłużenia się dokumentem przez nieuczciwego znalazcę. Fakt utraty dowodu osobistego należy również zgłosić do dowolnego banku. Zostanie on odnotowany w systemie informatycznym, do którego dostęp posiadają wszystkie banki, co uniemożliwi zaciągnięcie zobowiązania finansowego z wykorzystaniem danych osoby, która utraciła dowód osobisty.